Dagen starter med, at børnene kommer stille og roligt ind i huset. Vi åbner i køkkenet, hvor børnene spiser morgenmad og forældrene har mulighed for at sidde og få en kop kaffe.
Så går dagen i gang. En dag kunne se sådan ud; sang og musik, yoga og massage, en tur til Mannerup Møllegård efter mælk, på indkøb eller ture til skov og strand. Hver dag er forskellig.
Inden frokost er der samling, hvor alle får mulighed for at fortælle hvad der optager dem for tiden.
Især i vinterhalvåret deler vi efter frokost børnene i deres grupper og læser historie, laver afslapning, lytter til stille musik eller en historie.
Dette har vi indført, fordi det giver børnene mulighed for lidt ro i krop og sjæl, samtidig med, at det fremmer koncentrationsevnen – det er vigtigt at kunne lytte.
Derefter putter vi børn, der skal sove til middag. De resterende børn går for det meste ud på legepladsen, men det er også muligt at en gruppe børn bliver indenfor og leger.
Eftermiddagen giver mulighed for leg både ude og inde. Der er gang i Rytteren, andre leger med dukker eller spiller et spil.
På månedsplanen i gangen på opslagstavlen kan I se hvilke aktiviteter, børnene kan være med til. Derudover tager vi på mange spontane ture.
Når der er planlagt ture, er det vigtigt, at I kommer med jeres barn i god tid. Vi vil gerne samle børnene, og forberede dem på, hvor turen går hen, så de ved, hvad der skal foregå.
Vi er ofte udendørs, på ture, i skoven, eller på legepladsen. Derfor er det vigtigt, at børnene er klædt på efter vejret og det er vigtigt, at I lægger skiftetøj og regntøj i børnehaven.
I børnehavens struktur har vi lagt meget vægt på, at der skal herske mulighed for, at børnene selv kan vælge, hvem de vil være sammen med, både af børn og voksne. Dette er en af grundene til, at vi ikke har stueopdeling. Børnene kan stort set opholde sig, hvor de vil. De voksne støtter børnene i at skabe meningsfulde relationer, inspirerer til lege og hjælper i konflikter. Vi behandler børnene individuelt, men med udgangspunkt i fællesskabets interesser.
Vi tager på ture med en lille gruppe børn (2 – 5 stk.). Her får børnene mulighed for at skabe tætte relationer. Det er godt for alle børn at være i små grupper, og det giver mulighed at opbygge nye venskaber. Det er vores erfaring, at når vi tager på ture kan man bryde ud af sine vaner og bliver modtagelig for nye indtryk, der kan bygges videre på hjemme i børnehaven.
Kolonien skaber også grobund for mange nye relationer. Personalet sammensætter 2 grupper af børn, på tværs af alder og relationer. Det, at der er god tid og masser af plads, har gang på gang betydet, at børn der knap nok kendte til hinandens eksistens, pludselig får øjnene op for hinanden.
–
Som personale er vi rollemodeller. Vi prøver at skabe en stemning i børnehaven, hvor alle, både børn og voksne, skal behandles med respekt.
Vi gør meget ud af at holde afslutninger for de børn der skal stoppe. Hele samles børnehaven i rytmikrummet, der er afskedsgaver og farvelsang. Vi har en tradition for, at der også bliver holdt taler. Kammeraterne, til det barn der skal holde op, rejser sig og ønsker held og lykke, fortæller, at det har været dejligt og sjovt at lege sammen og at hun vil blive savnet! De voksnes tale handler f. eks. om pudsige ting, der er sagt, noget man har lavet sammen eller noget den voksne har lært af barnet.